Azért írok "kritikát", hogy megértsem az engem körülvevő világot. Ezt a "blogot" pedig abból a célból hoztam létre, hogy az összes eddig hivatalosan publikált kritikámat, írásaimat könnyen elérhetővé tegyem :). Társszerzőimnek és munkatársaimnak köszönöm segítséget. A cikkek java része az Ő segítségük nélkülük nem születhettek volna meg!

Szerzők

Címkék

(megane) (1) (mýrin/jar (1) 16. (1) 1964 (1) 1973 (1) 1979 (1) 1982 (1) 1983 (1) 1989 (2) 1997 (1) 1998 (1) 2 (1) 2001 (1) 2003 (1) 2005 (1) 2006 (1) 2007 (4) 2008 (4) 2009 (5) 2010 (2) 9 (1) a (4) ádám (1) adrian (1) ajánló (1) almái (1) alszik (1) amado (1) amatőr (1) amerika (1) amerikai (4) amerikai magyar (1) amerikai német (1) anders (2) angol (3) angol amerikai (1) angyalai (1) animációs (1) arc (1) ari (1) aronofsky (1) atilla (1) atom (1) avagy (1) avatar (1) az (3) a félszem (1) a nap valasztasa (1) baltasar (1) be (1) becstelen (1) beja (1) beszámoló (1) blade (2) blomkamp (1) boyle (1) brigantyk (1) brook (1) bujtor (1) cantet (1) caranfil (1) catherine deneuve (1) city) (1) clint (1) coen testvérek (1) cselekedetek (1) csend (1) csodáról (1) cyberpunk (1) dán (3) danny (1) darren (1) davide bowie (1) district (1) dokumentum (1) dráma (3) dürrenmatt (1) eastwood (1) egoyan (1) egy (1) éhség (1) éjjeli (1) ekési (1) eljövendő (1) erõltetett (1) és (2) evangéliuma (1) faludi (1) fellini (1) fesztivál (3) film (19) filmfesztiválról (1) filmszemle (1) folman (1) fotópályázat (1) francia (3) frederico (1) friedrich (1) gettó (1) gigor (1) god (1) gran (1) greenaway (1) háborús (1) hard (1) hazai (1) hentesek (1) holland (1) horror (1) ígértet (1) in (1) interjú (2) írás (9) irodalom (2) is (1) ismertető (2) istván (1) izlandi (1) izraeli német francia (1) jacques verges (1) jákob (1) japán (1) jensen (2) keringő (1) kevin macdonald (1) kieslowski (1) king (1) kis (1) klaus barbie (1) kormákur (1) krimi (1) kritika (15) krzysztof (1) kuk (1) külföldi (1) labro (1) lajtorjája (1) laurent (1) lengyel (1) libanoni (1) love (1) lyne (1) margitházi (1) máté (1) megszállottja (1) memoriam (1) menet (1) milliomos (1) mio (1) misztikus (2) mozija (1) my (1) nae (1) naoko (1) napok (1) neill (1) nem (1) néma (1) német (1) némi (1) nemzetközi (1) nyelvtan (1) ogigami (1) olasz (1) oliver (1) őrjárat (1) orsolya (1) összefoglaló (1) osztály (1) paolo (2) pasolini (2) penn (1) pénz (1) peter (2) philippe (1) (1) pier (2) politika (1) politikai thriller (1) quentin (1) rick (1) ridley scott (1) riedly (1) rilke (1) román (1) rövidlátók (1) runner (2) scifi (1) scott (1) sean (1) shakespeare (1) sin (1) solaris (1) spanyol (1) stalker (1) stone (1) susan sarandon (1) szárnyas fejvadász (1) szép (1) színház (1) tandori (1) tarantino (1) the hunger (1) thomas (2) tisztátalan (1) titanic (1) to (1) többi (1) tony scott (1) torino (1) történelem (1) tőzsdecápák (1) true grit (1) vérvonal (1) zöld (1) Címkefelhő

Rövidlátók (Megane)

2011.01.08. 12:43 | TodyG8 | Szólj hozzá!

"P-től F-nek N kapcsán"

Vajon hányszor érkezhetünk olyan ponthoz az életünkben, mikor érezzük, hogy a köztünk és néhány ember közötti vékony üvegfal megszűnhet, s lehetőségünk nyílik arra, hogy megérintsük, megértsük egymást? Ritkán, és sajnos akkor sem tudunk élni vele. Ez a válasz erre – a korántsem patetikus – kérdésre. Sőt, egyre ritkábban van lehetőségünk a valódi emberi kapcsolatokat megtapasztalni, a beépített előítéletekkel és „saját” benső vágyainkkal szabályozott munkamániás világban. Pedig ezekre a valódi – gyakran szinte szótlan – kapcsolatokra igenis szükségünk van. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

A nemrég hazánkban is bemutatott Rövidlátók ezeket a gondolatokat feszegeti. A nézőt a film megnyugtató színvilága – melynek domináns színei a tengerkék és a homokszín –, valamint szinte cselekménymentes története „lelassítja”. A nézőnek nem a cselekményre kell figyelnie, sokkal inkább saját magára. A film ugyanis csupán annyit mesél el, hogy Taeko, aki valószínűleg egyetemi tanár, elmegy egy kis japán szigetre, ahol egy közösség tagjává válik. Persze akadnak nehézségek – melyek gyakran csalnak a néző arcára mosolyt –, de ezek viszonylag könnyedén megoldódnak. Taeko végül a közösség tagjává válik, s elsajátítja a „twilight” képességét. E képesség körülbelül annyit tesz, hogy birtokosa képes lelassulni, s csöndben örülni annak, hogy él. Ez a meghatározás persze nem pontos, hiszen a film ezt a szót nem akarja definiálni. A rendezőnő, Naoko Ogigami nem arra törekszik, hogy megértsük ezt a fogalmat, inkább az a célja, hogy átérezzük azt, amit ő „twilight”-nak nevez.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naoko Ogigami ezt úgy éri el, hogy a dialógusokra nem fektet túl nagy hangsúlyt, így nem ad lehetőséget, hogy pusztán az eszünket használva megértsük a filmet. Nála a hangsúly a gyönyörűen szerkesztett képeken van. Világos és barátságos képei egyszerű szobákat és házakat, valamint homokos tengerpartokat mutatnak be. A film tájaira a jólszerkesztettség és a minimalizmus jellemző. E szavaknak a hangzása talán hidegnek és barátságtalannak hathat, azonban erről szó sincs. A tájak barátságosak és szerethetőek. Sőt a néző azon kaphatja magát, hogy erre a békés tájékra vágyódik, hogy ott a szereplőkkel együtt egy jót ücsöröghessen. 

A tájak mellett a Rövidlátóknak még két jól leírható mozzanata van. Az egyik az étkezés. A rendezőnő erre a mindennapi dologra nagy hangsúlyt helyezett azzal, hogy párhuzamba állította a közös és magányos étkezéseket az emberi kapcsolatok fejlődésével. Kezdetben Taeko csupán egyedül eszik. Időnek kell eltelnie ahhoz, hogy a közös reggeliken, ebédeken és vacsorákon részt vegyen, s hogy értékelje azokat az – étkezéssel járó – apró rítusokat, melyek kellemesebbé teszik a napjait. Azonban nem csak dramaturgiai szempontból fontosak az étkezések, hiszen e finom ételek már csupán látványukban, elrendezésükben is szemet gyönyörködtetőek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Másik ilyen jól kivehető mozzanata a filmnek „Merci-torna”, melyet egy anakronisztikus, XX. század elejére jellemző zenére végeznek. A zenében és a mozdulatokban – melyeket a különös tornaórák alatt láthatunk – mutatkozik meg legjobban az a burleszk-szerűség, ami gyakran csal a film folyamán mosolyt a néző arcára.  

Érdekes rész a Rövidlátók stáblistája, melyben csomó werkfotó is látható. A képek a forgatás jó hangulatáról tanúskodnak. Ilyesmit már láthattunk más filmeknél is. Azonban ezzel a megoldással általában teljesen más műfajú filmek – általában vígjátékok – élnek. Azonban, míg ezeknél a filmeknél a werkfotók és az elrontott jelenetek képsorai mint humorforrások jelennek meg, addig Naoko Ogigami filmjében ezek a képek szerves részei a film szellemiségének. E fotók jelenléte a film végén a következő mondat miatt válik fontossá: „Az ember a fonállal együtt köti a levegőt.”. Ez esetben pedig a werkfotók, melyek a forgatás üresjáratait mutatják be, tekinthetőek a befogadó egyfajta beavatásának.

2009.11.29.

http://kuk.btk.ppke.hu/

Címkék: kritika film japán 2007 rövidlátók naoko (megane) ogigami

A bejegyzés trackback címe:

https://toldigaborkritikak.blog.hu/api/trackback/id/tr512569396

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása