Azért írok "kritikát", hogy megértsem az engem körülvevő világot. Ezt a "blogot" pedig abból a célból hoztam létre, hogy az összes eddig hivatalosan publikált kritikámat, írásaimat könnyen elérhetővé tegyem :). Társszerzőimnek és munkatársaimnak köszönöm segítséget. A cikkek java része az Ő segítségük nélkülük nem születhettek volna meg!

Szerzők

Címkék

(megane) (1) (mýrin/jar (1) 16. (1) 1964 (1) 1973 (1) 1979 (1) 1982 (1) 1983 (1) 1989 (2) 1997 (1) 1998 (1) 2 (1) 2001 (1) 2003 (1) 2005 (1) 2006 (1) 2007 (4) 2008 (4) 2009 (5) 2010 (2) 9 (1) a (4) ádám (1) adrian (1) ajánló (1) almái (1) alszik (1) amado (1) amatőr (1) amerika (1) amerikai (4) amerikai magyar (1) amerikai német (1) anders (2) angol (3) angol amerikai (1) angyalai (1) animációs (1) arc (1) ari (1) aronofsky (1) atilla (1) atom (1) avagy (1) avatar (1) az (3) a félszem (1) a nap valasztasa (1) baltasar (1) be (1) becstelen (1) beja (1) beszámoló (1) blade (2) blomkamp (1) boyle (1) brigantyk (1) brook (1) bujtor (1) cantet (1) caranfil (1) catherine deneuve (1) city) (1) clint (1) coen testvérek (1) cselekedetek (1) csend (1) csodáról (1) cyberpunk (1) dán (3) danny (1) darren (1) davide bowie (1) district (1) dokumentum (1) dráma (3) dürrenmatt (1) eastwood (1) egoyan (1) egy (1) éhség (1) éjjeli (1) ekési (1) eljövendő (1) erõltetett (1) és (2) evangéliuma (1) faludi (1) fellini (1) fesztivál (3) film (19) filmfesztiválról (1) filmszemle (1) folman (1) fotópályázat (1) francia (3) frederico (1) friedrich (1) gettó (1) gigor (1) god (1) gran (1) greenaway (1) háborús (1) hard (1) hazai (1) hentesek (1) holland (1) horror (1) ígértet (1) in (1) interjú (2) írás (9) irodalom (2) is (1) ismertető (2) istván (1) izlandi (1) izraeli német francia (1) jacques verges (1) jákob (1) japán (1) jensen (2) keringő (1) kevin macdonald (1) kieslowski (1) king (1) kis (1) klaus barbie (1) kormákur (1) krimi (1) kritika (15) krzysztof (1) kuk (1) külföldi (1) labro (1) lajtorjája (1) laurent (1) lengyel (1) libanoni (1) love (1) lyne (1) margitházi (1) máté (1) megszállottja (1) memoriam (1) menet (1) milliomos (1) mio (1) misztikus (2) mozija (1) my (1) nae (1) naoko (1) napok (1) neill (1) nem (1) néma (1) német (1) némi (1) nemzetközi (1) nyelvtan (1) ogigami (1) olasz (1) oliver (1) őrjárat (1) orsolya (1) összefoglaló (1) osztály (1) paolo (2) pasolini (2) penn (1) pénz (1) peter (2) philippe (1) (1) pier (2) politika (1) politikai thriller (1) quentin (1) rick (1) ridley scott (1) riedly (1) rilke (1) román (1) rövidlátók (1) runner (2) scifi (1) scott (1) sean (1) shakespeare (1) sin (1) solaris (1) spanyol (1) stalker (1) stone (1) susan sarandon (1) szárnyas fejvadász (1) szép (1) színház (1) tandori (1) tarantino (1) the hunger (1) thomas (2) tisztátalan (1) titanic (1) to (1) többi (1) tony scott (1) torino (1) történelem (1) tőzsdecápák (1) true grit (1) vérvonal (1) zöld (1) Címkefelhő

A félszemű

2011.04.11. 00:19 | TodyG8 | Szólj hozzá!

 Szombat esti mozizás. Bár egyre kopottasabban cseng a 21. században ez a klasszikus élmény, mégis, a mai neten nevelkedett ifjúságnak is jelent valamit. Néhány kellemes óra barátokkal vagy családtagokkal egy moziban. Persze ehhez szükség van a megfelelő film megválasztásához. A filmnek nem szabad se túl könnyednek, se túl emészthetetlennek lennie. Az ilyen film nem nyújt életre szóló élményt, mégsem nevezhető közepesnek. Csupán nem feladata klasszikusnak lenni. Ebbe a kategóriába sorolható a Coen testvérek legújabb filmje, A félszemű is.

A film Mattie történetét meséli el, akinek az édesapja egy rablótámadás áldozata lett. Mivel az édesanyját megviseli a gyász és testvérei még túl fiatalok, ezért a 14 éves lányka kel útra, hogy apja holttestét azonosítsa és hazaszállítsa. Eddig minden helyénvaló volna, de a lány családja tudtán kívül bosszút kíván állni apja gyilkosán, s hogy tervét megvalósítsa, felbéreli Rooster Cogburn-t, az alkoholproblémákkal küzdő rendőrbírót. Emellett útjuk során többször felbukkan mellettük a Le Bouffe nevű texas ranger, aki többé-kevésbé segítségükre van.
A film története – mely Charles Portis azonos című regénye alapján készült – nem tűnik kimondottan izgalmasnak, mégsem most került először vászonra. A Félszemű karakterét már egyszer eljátszotta a westernfilmek egyik ősmasztodonja, John Wayne, aki ennek az ellentmondásos figurának a megformálásával nem csak új lendületet adott karrierjének, hanem tovább is árnyalta ezt a régi műfajt. Jeff Bridges ugyan nem értelmezi újra ezzel a szereppel színészi munkásságát, mégis jól teljesít. A Nagy Lebowski „Tökije” otthonosan mozog a részeges és kegyetlen, ennek ellenére megkedvelhető Cogburn szerepében. A film során nemcsak Bridges, hanem még a nyelve elharapása után is szószátyár Le Bouffe -t formáló Matt Damon, valamint a cserfes, okos és nyakas Mattie-t alakító Hailee Steinfeld is otthonosan mozog szerepében.
A félszeműt, bár adaptációról van szó, nem csak Jeff Bridges ismételt felbukkanása teszi Coen-alkotássá. A film során ugyanis számos apró megoldás és humor jelzi – ha nem is jellegzetesen, de mindenképpen jól érzékelhetően – a testvérek alkotói kézjegyét. Rögtön a film nyitányában az őrájuk jellemző szöveges, „fix” kamerás bevezetővel találkozunk. Groteszk humoruk pedig a városban játszódó részben is jelentkezik több helyütt. A legjobban az akasztási jelenetben mutatkozik ez meg, amikor az elítéltek az utolsó szó jogán – ha származásuk „lehetővé teszi” – szólnak. A vadonban az erdőből kilovagló medvedoktor és a hangutánzó bandita figurája emlékeztet arra, hogy kiknek a filmjét nézzük éppen most. Emellett a western, mint műfaj is jól illeszkedik a rendező testvérek életművébe, akikről köztudott, hogyszívesen próbálják ki magukat különböző zsánerekben. Itt érdemes megjegyezni A félszemű kapcsán, hogy a film a klasszikus vadnyugati filmek hangulatát nyújtja a nézőknek anélkül, hogy agresszívan „műfajosokodni” akarna.
Ezek a „coenes” jellegzetességek, illetve a biztos színészi alakítások nagyon kellemes élménnyé teszik a filmet, mégsem átütőek. Emellett a film dramaturgiája is egy kissé elnagyoltra sikeredett. A film első szakasza, amely a városban játszódik, túl hosszú. A nehézkes indulás után pedig, bár a film jó ritmust vesz fel, az utolsó tíz-tizenöt perc mégis kusza és vontatott. Érdekes módon azonban a befejező rész még ennek ellenére is megkapó és giccsmentes marad. Nem felejthetetlen filmmel állok, állunk tehát szemben, mégis értékesnek tartom. A moziban ugyanis a szemem sarkából láttam, hogy az öregem élvezi A félszeműt. S ez az élmény sokkal felejthetetlenebb és személyesebb, mint egy döbbenetes vagy maradandó alkotás. 

 

kuk.btk.ppke.hu

2011 árpilis 3

Címkék: film 2010 coen testvérek true grit a félszem

A bejegyzés trackback címe:

https://toldigaborkritikak.blog.hu/api/trackback/id/tr762815838

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása