Azért írok "kritikát", hogy megértsem az engem körülvevő világot. Ezt a "blogot" pedig abból a célból hoztam létre, hogy az összes eddig hivatalosan publikált kritikámat, írásaimat könnyen elérhetővé tegyem :). Társszerzőimnek és munkatársaimnak köszönöm segítséget. A cikkek java része az Ő segítségük nélkülük nem születhettek volna meg!

Szerzők

Címkék

(megane) (1) (mýrin/jar (1) 16. (1) 1964 (1) 1973 (1) 1979 (1) 1982 (1) 1983 (1) 1989 (2) 1997 (1) 1998 (1) 2 (1) 2001 (1) 2003 (1) 2005 (1) 2006 (1) 2007 (4) 2008 (4) 2009 (5) 2010 (2) 9 (1) a (4) ádám (1) adrian (1) ajánló (1) almái (1) alszik (1) amado (1) amatőr (1) amerika (1) amerikai (4) amerikai magyar (1) amerikai német (1) anders (2) angol (3) angol amerikai (1) angyalai (1) animációs (1) arc (1) ari (1) aronofsky (1) atilla (1) atom (1) avagy (1) avatar (1) az (3) a félszem (1) a nap valasztasa (1) baltasar (1) be (1) becstelen (1) beja (1) beszámoló (1) blade (2) blomkamp (1) boyle (1) brigantyk (1) brook (1) bujtor (1) cantet (1) caranfil (1) catherine deneuve (1) city) (1) clint (1) coen testvérek (1) cselekedetek (1) csend (1) csodáról (1) cyberpunk (1) dán (3) danny (1) darren (1) davide bowie (1) district (1) dokumentum (1) dráma (3) dürrenmatt (1) eastwood (1) egoyan (1) egy (1) éhség (1) éjjeli (1) ekési (1) eljövendő (1) erõltetett (1) és (2) evangéliuma (1) faludi (1) fellini (1) fesztivál (3) film (19) filmfesztiválról (1) filmszemle (1) folman (1) fotópályázat (1) francia (3) frederico (1) friedrich (1) gettó (1) gigor (1) god (1) gran (1) greenaway (1) háborús (1) hard (1) hazai (1) hentesek (1) holland (1) horror (1) ígértet (1) in (1) interjú (2) írás (9) irodalom (2) is (1) ismertető (2) istván (1) izlandi (1) izraeli német francia (1) jacques verges (1) jákob (1) japán (1) jensen (2) keringő (1) kevin macdonald (1) kieslowski (1) king (1) kis (1) klaus barbie (1) kormákur (1) krimi (1) kritika (15) krzysztof (1) kuk (1) külföldi (1) labro (1) lajtorjája (1) laurent (1) lengyel (1) libanoni (1) love (1) lyne (1) margitházi (1) máté (1) megszállottja (1) memoriam (1) menet (1) milliomos (1) mio (1) misztikus (2) mozija (1) my (1) nae (1) naoko (1) napok (1) neill (1) nem (1) néma (1) német (1) némi (1) nemzetközi (1) nyelvtan (1) ogigami (1) olasz (1) oliver (1) őrjárat (1) orsolya (1) összefoglaló (1) osztály (1) paolo (2) pasolini (2) penn (1) pénz (1) peter (2) philippe (1) (1) pier (2) politika (1) politikai thriller (1) quentin (1) rick (1) ridley scott (1) riedly (1) rilke (1) román (1) rövidlátók (1) runner (2) scifi (1) scott (1) sean (1) shakespeare (1) sin (1) solaris (1) spanyol (1) stalker (1) stone (1) susan sarandon (1) szárnyas fejvadász (1) szép (1) színház (1) tandori (1) tarantino (1) the hunger (1) thomas (2) tisztátalan (1) titanic (1) to (1) többi (1) tony scott (1) torino (1) történelem (1) tőzsdecápák (1) true grit (1) vérvonal (1) zöld (1) Címkefelhő

Éjjeli őrjárat

2011.01.08. 12:55 | TodyG8 | Szólj hozzá!

A 17. század a kereszténység szempontjából igen csak érdekes korszak volt, hiszen ekkor már látszott, hogy a reformáció, gyökeret vert Európában, s együtt kell vele élni. Emellett a munkát, a kereskedelmet, azaz üzletet nagyra értékelő polgárság is ekkor vált egyre meghatározóbb tényezővé. Ennek a két dolognak az egyik legvirágzóbb együtt élését a Hollandiában figyelhetjük meg. Ezt a nyüzsgő és gyarapodó világot választott a Peter Greenaway, az egyik legújabb filmjének, az Éjjeli Őrjáratnak hátteréül.

Filmjében Rembrandt életének egyrészt dolgozza fel, mondhatni a festményei szemszögéből, pontosabban egy festmény, az Éjjeli Őrjárat szemszögéből. A rendezőt első sorban ugyanis az izgatta, hogy miképpen viszonyul a három feleséget elfogyasztó, mégis könnyű szerrel hűségesnek és jóravalónak nevezhető neves holland festő a közösséghez, az étkezéséhez, a látáshoz, a szerelemhez, az – erőszakos – halálhoz, hím sovinizmushoz, az összeesküvéshez, stb. S mindezt, a gyakran alpári hangnemben felsoroló szerző, fenséges képekben tárja fel a nézők számára.

Ez a pazar, gyakran monumentális látásmód az, ami a nézőt teljesen elragadhatja abban a kusza és pörgő krimiben, melynek során Rembrandt azt próbálja kideríteni, hogy kik és miért ölték meg Hasselburgot, az egyik megbízóját. A nyomozás alatt fényderül arra, hogy az árvaházi prostitúció, az Stuart Károly angol király bukása, protestantizmus, az újmuskéták, a narancssárga szín, Banning Cocq titklot homoszexualitás, Williem van Ruytenbruch nemi erőszakra való hajlama, Rembrandt feleségének, Saskia-ának, halála és még sorolhatnám, hogyan függnek össze. Igaz ezek a teljesség igénye nélkül felsorolt információmorzsákat érdekes módon nem függnek mindig közvetlenül össze, s ezért is lehetséges ilyen könnyen a felsorolni őket. Az angol rendező és a neves holland festő bár teremt egyfajta rendet a számtalan információ rendezetlen halmában és ezzel képez is egy „vádiratot” , mégis ez a vonulat a film gondolatiságában nem annyira hangsúlyos.

Greenaway ugyanis a történetet csupán arra használja fel, hogy bemutatassa a képeknek azt súlyát, mely az életből, az élet személyes értelméből, valamint a halálból ered. S a „mindennapi” történések szövegébe nem csak ezt, hanem a képekről vallott teoretikus elképzeléseit is bele rejti. S ezzel a gondosabb nézőt tulajdonképpen meghívja egy újszerű, festészet központú filmnézésre. Ennek a filmnézésnek fontos eleme, a kimerevített kép, a képkommentár, az irányított figyelem, valamint a valóság és festett kép összehasonlítása.

Azonban az angol rendező nem követeli megnézőjétől, hogy mindenképpen ezen a szinten értelmezze a filmjét. Hisz ha az ember akarja, egyszerű krimiként is kezelheti a filmet, melynek figyelemmel követését igazi kihívássá teszi szövevényes történetvezetés, valamint az idegen nevek garmadája. S arról sem szabad peresze megfeledkezni, hogy a magát hithű ateistának tartó angol rendező azt a profanizálódó világot festi elénk, mely gyökere a mai gyakran kritizált világunknak. 

2009.12.06.

Görög Katolikus Szemle

Címkék: éjjeli film lengyel angol 2007 holland peter greenaway őrjárat

A bejegyzés trackback címe:

https://toldigaborkritikak.blog.hu/api/trackback/id/tr42569415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása