Azért írok "kritikát", hogy megértsem az engem körülvevő világot. Ezt a "blogot" pedig abból a célból hoztam létre, hogy az összes eddig hivatalosan publikált kritikámat, írásaimat könnyen elérhetővé tegyem :). Társszerzőimnek és munkatársaimnak köszönöm segítséget. A cikkek java része az Ő segítségük nélkülük nem születhettek volna meg!

Szerzők

Címkék

(megane) (1) (mýrin/jar (1) 16. (1) 1964 (1) 1973 (1) 1979 (1) 1982 (1) 1983 (1) 1989 (2) 1997 (1) 1998 (1) 2 (1) 2001 (1) 2003 (1) 2005 (1) 2006 (1) 2007 (4) 2008 (4) 2009 (5) 2010 (2) 9 (1) a (4) ádám (1) adrian (1) ajánló (1) almái (1) alszik (1) amado (1) amatőr (1) amerika (1) amerikai (4) amerikai magyar (1) amerikai német (1) anders (2) angol (3) angol amerikai (1) angyalai (1) animációs (1) arc (1) ari (1) aronofsky (1) atilla (1) atom (1) avagy (1) avatar (1) az (3) a félszem (1) a nap valasztasa (1) baltasar (1) be (1) becstelen (1) beja (1) beszámoló (1) blade (2) blomkamp (1) boyle (1) brigantyk (1) brook (1) bujtor (1) cantet (1) caranfil (1) catherine deneuve (1) city) (1) clint (1) coen testvérek (1) cselekedetek (1) csend (1) csodáról (1) cyberpunk (1) dán (3) danny (1) darren (1) davide bowie (1) district (1) dokumentum (1) dráma (3) dürrenmatt (1) eastwood (1) egoyan (1) egy (1) éhség (1) éjjeli (1) ekési (1) eljövendő (1) erõltetett (1) és (2) evangéliuma (1) faludi (1) fellini (1) fesztivál (3) film (19) filmfesztiválról (1) filmszemle (1) folman (1) fotópályázat (1) francia (3) frederico (1) friedrich (1) gettó (1) gigor (1) god (1) gran (1) greenaway (1) háborús (1) hard (1) hazai (1) hentesek (1) holland (1) horror (1) ígértet (1) in (1) interjú (2) írás (9) irodalom (2) is (1) ismertető (2) istván (1) izlandi (1) izraeli német francia (1) jacques verges (1) jákob (1) japán (1) jensen (2) keringő (1) kevin macdonald (1) kieslowski (1) king (1) kis (1) klaus barbie (1) kormákur (1) krimi (1) kritika (15) krzysztof (1) kuk (1) külföldi (1) labro (1) lajtorjája (1) laurent (1) lengyel (1) libanoni (1) love (1) lyne (1) margitházi (1) máté (1) megszállottja (1) memoriam (1) menet (1) milliomos (1) mio (1) misztikus (2) mozija (1) my (1) nae (1) naoko (1) napok (1) neill (1) nem (1) néma (1) német (1) némi (1) nemzetközi (1) nyelvtan (1) ogigami (1) olasz (1) oliver (1) őrjárat (1) orsolya (1) összefoglaló (1) osztály (1) paolo (2) pasolini (2) penn (1) pénz (1) peter (2) philippe (1) (1) pier (2) politika (1) politikai thriller (1) quentin (1) rick (1) ridley scott (1) riedly (1) rilke (1) román (1) rövidlátók (1) runner (2) scifi (1) scott (1) sean (1) shakespeare (1) sin (1) solaris (1) spanyol (1) stalker (1) stone (1) susan sarandon (1) szárnyas fejvadász (1) szép (1) színház (1) tandori (1) tarantino (1) the hunger (1) thomas (2) tisztátalan (1) titanic (1) to (1) többi (1) tony scott (1) torino (1) történelem (1) tőzsdecápák (1) true grit (1) vérvonal (1) zöld (1) Címkefelhő

Arcokon keresztül közeledve…

2011.01.08. 13:03 | TodyG8 | Szólj hozzá!

 A mozi leglényegesebb momentuma az ember - s az emberből is az arc, mely a pillanatnyi érzésektől kezdve a tanulmányokon át egészen a származásig mindent képes megjeleníteni, s meg is teszi. Margitházi Beja - kinek neve a magyar filmteoretika iránt érdeklődőknek ismerősen csenghet - ezt a „felületet” vizsgálta meg nagy gonddal könyvében, Az arc mozijában. Ezen írás keretein belül képtelenség a könyv tételessége miatt a mű gondolatmenetét a teljesség igényével feltárni. Mégis a jól kitapintható fővonalakat fel lehet rajzolni, viszonylag nagy biztonsággal.

A könnyebb érthetőség kedvéért munkáját a szerző négy nagyobb egységre osztotta fel. Az első fejezetben a század eleji korai filmek közeli nézeteit veszi górcső alá. Ebben a fejezetben a PRM (Primitiv Mode of Reperesentation – Primitív Reprezentációs Mód) és IRM (Institutional Mode of Representation – Intézményes Reprezentációs Mód) fogalmára fektet nagy hangsúlyt a filmtörténeti példák mellett. Bizonyítja, hogy már a korai filmekben is nagy szerepe volt nemcsak az arcnak, hanem az arcszerűségnek is. Azaz a közeli illetve nagyközeli képkivágást az arcról készült képkivágással szeretné összeegyeztetni. 

A példákkal is törekszik a közérthetőségre. A klasszikus filmes kánonból dolgozik, így egy filmtörténetben jártas embernek nem nagyon kell új filmeket megnéznie ahhoz, hogy a gondolatmenet jogosságát ellenőrizhesse. Ebben a fejezetben az első közeli plánok kapcsán építi föl a logikai, optikai és „térbeli” kontextus rendszerét, melyet filmtörténeti példákkal támaszt alá. A klasszikus filmekkel a nagyítás, közelítés, izolálás, szaturáció, absztrakció és az individualizáció fogalmát mutatja be.

A következő fejezetben a szerző az arc felvetette problematikát boncolgatja kultúrtörténeti szempontokból. Azaz arra törekszik, hogy az első, illetve a harmadik fejezetben végiggondolt elméleti rendszert megalapozza. Bemutatja, hogy a történelem folyamán kik vizsgálták az arcot tudományos módon, s ez hogyan köthető filmben lévő arcokhoz. Ez a fejezet billenti ki legjobban az olvasót. A hivatkozásai és gondolatmenetei nem biztos, hogy könnyen követhetők, hiszen magának a könyvnek a teljesen filmelméleti részei is olyan általános filmteoretikai felkészültséget igényelnek, melyeknek megszerzése igencsak időigényes. E speciális fejezetnek elsősorban a többi rész nívós szerkesztettségével és lábjegyzeteivel szerzi meg a szerző az olvasói bizalmat. Ami az olvasót ténylegesen megzavarhatja, hogy témája szerint ennek a résznek inkább bevezető fejezetként kéne szerepelnie a könyvben.

Minden ilyen technikai malőrtől mentes a harmadik fejezet, melyben Margitházi Beja véglegesen megalapozza rendszerét. Ebben a fejezetben az előző részben kidolgozott, igen jól használható kis értelmezési mátrixot helyezi üzembe klasszikus példák segítségével. E mátrixban az arc tulajdonságait veti össze az arcrétegekkel. Ennek kapcsán ismerteti meg az olvasóval a maszkarcot, a géparcot, a kifejezésarcot, az identitásarcot és a fátyolarcot, amelyeket a szerző továbbgondolásra érdemesnek talál. E fejezetben tovább tanulmányozza az arc mozijának és a film facialitásának, arcszerűségének gondolatmenetét.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A könyv zárófejezetében Margitházi Beja Wong Kar-wai munkásságát elemzi, saját kidolgozott módszerei alapján. A „leggyakorlatiasabb” fejezet kapcsán érdemes megjegyezni, hogy már egy korábbi, a Metropolisban megjelent cikk újraközlése, újraírása. Ez pedig jól rávilágít arra, hogy hosszú évek végiggondolt munkája áll a mű mögött.

Ezek a hosszú évek teszik érthetővé, hogy miképpen lehet ennyire tudományos egy ilyen esszéisztikus címmel bíró munka. A tudományosság és esszéisztikusság kapcsán még érdemes megemlíteni, hogy a könyvre sokkal inkább a szakértő, mintsem a személyes hangvétel a jellemző, ami egy ilyen munka kapcsán nem is baj, bár néha egy barátságos szó a sok idézet mellett talán könnyebben útba tudná igazítani az olvasót ebben az igencsak hasznos olvasmányban.

Margitházi Beja: Az arc mozija. Közelkép és filmstílus.
Koinónia Kiadó. 2008.

2009.12.12. 

http://kuk.btk.ppke.hu/

 

Címkék: kritika ismertető arc az 2009 beja mozija margitházi

A bejegyzés trackback címe:

https://toldigaborkritikak.blog.hu/api/trackback/id/tr642569433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása