Azért írok "kritikát", hogy megértsem az engem körülvevő világot. Ezt a "blogot" pedig abból a célból hoztam létre, hogy az összes eddig hivatalosan publikált kritikámat, írásaimat könnyen elérhetővé tegyem :). Társszerzőimnek és munkatársaimnak köszönöm segítséget. A cikkek java része az Ő segítségük nélkülük nem születhettek volna meg!

Szerzők

Címkék

(megane) (1) (mýrin/jar (1) 16. (1) 1964 (1) 1973 (1) 1979 (1) 1982 (1) 1983 (1) 1989 (2) 1997 (1) 1998 (1) 2 (1) 2001 (1) 2003 (1) 2005 (1) 2006 (1) 2007 (4) 2008 (4) 2009 (5) 2010 (2) 9 (1) a (4) ádám (1) adrian (1) ajánló (1) almái (1) alszik (1) amado (1) amatőr (1) amerika (1) amerikai (4) amerikai magyar (1) amerikai német (1) anders (2) angol (3) angol amerikai (1) angyalai (1) animációs (1) arc (1) ari (1) aronofsky (1) atilla (1) atom (1) avagy (1) avatar (1) az (3) a félszem (1) a nap valasztasa (1) baltasar (1) be (1) becstelen (1) beja (1) beszámoló (1) blade (2) blomkamp (1) boyle (1) brigantyk (1) brook (1) bujtor (1) cantet (1) caranfil (1) catherine deneuve (1) city) (1) clint (1) coen testvérek (1) cselekedetek (1) csend (1) csodáról (1) cyberpunk (1) dán (3) danny (1) darren (1) davide bowie (1) district (1) dokumentum (1) dráma (3) dürrenmatt (1) eastwood (1) egoyan (1) egy (1) éhség (1) éjjeli (1) ekési (1) eljövendő (1) erõltetett (1) és (2) evangéliuma (1) faludi (1) fellini (1) fesztivál (3) film (19) filmfesztiválról (1) filmszemle (1) folman (1) fotópályázat (1) francia (3) frederico (1) friedrich (1) gettó (1) gigor (1) god (1) gran (1) greenaway (1) háborús (1) hard (1) hazai (1) hentesek (1) holland (1) horror (1) ígértet (1) in (1) interjú (2) írás (9) irodalom (2) is (1) ismertető (2) istván (1) izlandi (1) izraeli német francia (1) jacques verges (1) jákob (1) japán (1) jensen (2) keringő (1) kevin macdonald (1) kieslowski (1) king (1) kis (1) klaus barbie (1) kormákur (1) krimi (1) kritika (15) krzysztof (1) kuk (1) külföldi (1) labro (1) lajtorjája (1) laurent (1) lengyel (1) libanoni (1) love (1) lyne (1) margitházi (1) máté (1) megszállottja (1) memoriam (1) menet (1) milliomos (1) mio (1) misztikus (2) mozija (1) my (1) nae (1) naoko (1) napok (1) neill (1) nem (1) néma (1) német (1) némi (1) nemzetközi (1) nyelvtan (1) ogigami (1) olasz (1) oliver (1) őrjárat (1) orsolya (1) összefoglaló (1) osztály (1) paolo (2) pasolini (2) penn (1) pénz (1) peter (2) philippe (1) (1) pier (2) politika (1) politikai thriller (1) quentin (1) rick (1) ridley scott (1) riedly (1) rilke (1) román (1) rövidlátók (1) runner (2) scifi (1) scott (1) sean (1) shakespeare (1) sin (1) solaris (1) spanyol (1) stalker (1) stone (1) susan sarandon (1) szárnyas fejvadász (1) szép (1) színház (1) tandori (1) tarantino (1) the hunger (1) thomas (2) tisztátalan (1) titanic (1) to (1) többi (1) tony scott (1) torino (1) történelem (1) tőzsdecápák (1) true grit (1) vérvonal (1) zöld (1) Címkefelhő

Tőzsdecápák A pénz nem alszik (csak a néző)

2011.01.08. 15:00 | TodyG8 | Szólj hozzá!

 Néhány éve a karácsonyi vacsora után az unokatestvéremmel elkülönültünk a családtól, s mint minden rendes fiatal, filmekről kezdtünk el beszélgetni. S talán a filmekben látható, városok feletti narancsos egek kapcsán, melyek igencsak jól tudnak mutatni főleg a 80-as években készült filmekben, a Tőzsdecápák is szóba került. Erről rokonom véleménye a következő volt: „A pénzüggyel foglalkozóknak kötelező, az utolsó 15 perc kivételével.” S nem is tévedett sokat, hiszen Amerikában és talán Európában is, lásd Jerom Kervile esetét, sokakat az ebben a filmben elhangzott, mára klasszikussá vált idézet: „A kapzsiság jó!” inspirált arra, hogy a tőzsdét válassza kenyér, jobban mondva minden luxuskocsi keresetéül.

 

 

Kellemes emlékekkel zökkentem tehát bele a moziban a székbe, igaz, ott motoszkált a fejemben az a néhány gondolatfoszlány, melyekre a filmre való felkészülés folyamán tettem szert. A kritikák jobbára lesújtóan nyilatkoztak aTőzsdecápák második részéről, azonban ezeket félretettem, s magára a filmre akartam koncentrálni. Sajnos ezt mégsem tudtam igazán megvalósítani. Sőt, ha a jegy ára és a tételesség nem zavart volna, azaz a mozit otthon a karosszékből nézem, akkor biztos, hogy filmet, vagy csatornát váltok.Miért is éreztem, sajnos éreztük, egy buboréknak Oliver Stone munkáját?

 

A néző igen sok zavaró kis momentummal találkozik, először a színészek részéről. Az ismert színészek jók, igaz, a szerepek igencsak rájuk szabottak. Michael Douglas kifejezetten jól játszik, bár a film alatti pálfordulatok gyakoriságával az embert arról is képes lett volna meggyőzni, hogy ő egy (ex)brókernek álcázott ringlispíl. A többiek is hasonlóan jól, hacsak nem felejthetően teljesítenek, mint Shia LaBeouf és Carey Mulligan, igaz, némi hiba velük kapcsolatban is csúszik a rendszerbe. Susan Sarandon jelenléte a filmben – annak ellenére, hogy játéka szokásához hűen szép – abszolút értelmetlen, Charlie Sheen pedig nemcsak teljesen öncélúan szerepel, hanem egyenesen rombolja a film kevéske hangulatát azzal a szöveggel, amit a forgatókönyvírók a szájába adtak. Ha már ennyire ragaszkodtak a cameokhoz, akkor legalább hívták volna meg a Dokikból ismertté vált, a Szakaszban és az eredeti Tőzsdecápákban szereplő John C. McGinley-t. 

Ez akár indokolt is lehetett volna, hiszen a filmben lépten-nyomon a popkultúrából ismert kiszólásokkal találkozik az ember. Persze Stone nem feledkezik meg az igényes nézőkről sem, hiszen például beleszövi munkájába Goya híres festményét, a Kronosz felfalja gyermekeit címűt. Azonban sajnos ez is, ahogy a vendégsztárok és egyéb áthallások, jobbára csak lóg a levegőben. Mindez jól jelzi, hogy a rendezés háza táján is akadnak gondok. Bár Oliver Stone munkáiban folyamatosan feltűnik az, amit az európaiak többsége az amerikai gagyinak nevez, ez eddig nem gátolta meg Stone-t abban, hogy olyan munkát adjon ki a keze közül, amiről az emberek szívesen beszélgetnek, és amire bátran utalnak. A New York-i születésű rendezőnek idáig általában jól ment a giccs felhasználása, feloldása.  Sajnos azonban ebben az alkotásában a hatásvadászat annyira öncélúvá válik, hogy a rengeteg üresjáratban feloldódik maga az alkotás. A Tőzsdecápák – A pénz nem alszik nézése közben ugyanis gyakran fölmerül az emberben, hogy ennyi embertelen gazdasági manipuláció, centekben repkedő dollár milliárdok, kulmináló és megoldódó családi konfliktusok közepette, miről is szól tulajdonképpen a film. Ugyanis a bő két óra folyamán a történet mintha többször is medret váltana. Természetesen a régebbi történések lazán hozzákapcsolódnak az éppen zajlókhoz, mégis elnagyoltan és esetlegesen.

Személy szerint mégsem ezek a dolgok okozták igazán a csalódást, hanem az Oliver Stone-ra jellemző baloldali szemlélet darabos és kidolgozatlan megjelenése, ami pedig minden ideologikussága ellenére filmjeinek mindig is ékszere volt. Igaz, a rendező kísérletet tett arra, hogy adjon némi mélységet a történetnek a környezetvédelmi szál beemelésével, azonban ez is csak felejthetőre sikeredett.

Némi pozitívuma a filmnek a helyenként egészen hangulatos zene, ami hamisan egy hangulatos visszatéréssel kecsegtet, valamint a képi világ, ami akár Eisensteinnek is ötletet adhatott volna arra, hogy miképpen vigye filmre a Tőkét, mely gyakran az egész világot úgy képes láttatni a nézővel, akár egy gazdasági mechanizmust. Bár a többi rész tükrében ez a tulajdonképpen jó ötlet is csupán lóg a levegőben, mint egy könnyed videotechnikai poén.

Tehát mindezen hibái miatt biztos vagyok benne, hogy ritkán látott unokatestvéremmel idén karácsonykor a vacsora utáni elkülönülésünk alkalmával nem erről a filmről fogunk beszélgetni.

2010.10.31.

http://kuk.btk.ppke.hu/

Címkék: nem kritika film amerika a pénz 2 alszik stone oliver 2010 tőzsdecápák

A bejegyzés trackback címe:

https://toldigaborkritikak.blog.hu/api/trackback/id/tr562569695

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása