Azért írok "kritikát", hogy megértsem az engem körülvevő világot. Ezt a "blogot" pedig abból a célból hoztam létre, hogy az összes eddig hivatalosan publikált kritikámat, írásaimat könnyen elérhetővé tegyem :). Társszerzőimnek és munkatársaimnak köszönöm segítséget. A cikkek java része az Ő segítségük nélkülük nem születhettek volna meg!

Szerzők

Címkék

(megane) (1) (mýrin/jar (1) 16. (1) 1964 (1) 1973 (1) 1979 (1) 1982 (1) 1983 (1) 1989 (2) 1997 (1) 1998 (1) 2 (1) 2001 (1) 2003 (1) 2005 (1) 2006 (1) 2007 (4) 2008 (4) 2009 (5) 2010 (2) 9 (1) a (4) ádám (1) adrian (1) ajánló (1) almái (1) alszik (1) amado (1) amatőr (1) amerika (1) amerikai (4) amerikai magyar (1) amerikai német (1) anders (2) angol (3) angol amerikai (1) angyalai (1) animációs (1) arc (1) ari (1) aronofsky (1) atilla (1) atom (1) avagy (1) avatar (1) az (3) a félszem (1) a nap valasztasa (1) baltasar (1) be (1) becstelen (1) beja (1) beszámoló (1) blade (2) blomkamp (1) boyle (1) brigantyk (1) brook (1) bujtor (1) cantet (1) caranfil (1) catherine deneuve (1) city) (1) clint (1) coen testvérek (1) cselekedetek (1) csend (1) csodáról (1) cyberpunk (1) dán (3) danny (1) darren (1) davide bowie (1) district (1) dokumentum (1) dráma (3) dürrenmatt (1) eastwood (1) egoyan (1) egy (1) éhség (1) éjjeli (1) ekési (1) eljövendő (1) erõltetett (1) és (2) evangéliuma (1) faludi (1) fellini (1) fesztivál (3) film (19) filmfesztiválról (1) filmszemle (1) folman (1) fotópályázat (1) francia (3) frederico (1) friedrich (1) gettó (1) gigor (1) god (1) gran (1) greenaway (1) háborús (1) hard (1) hazai (1) hentesek (1) holland (1) horror (1) ígértet (1) in (1) interjú (2) írás (9) irodalom (2) is (1) ismertető (2) istván (1) izlandi (1) izraeli német francia (1) jacques verges (1) jákob (1) japán (1) jensen (2) keringő (1) kevin macdonald (1) kieslowski (1) king (1) kis (1) klaus barbie (1) kormákur (1) krimi (1) kritika (15) krzysztof (1) kuk (1) külföldi (1) labro (1) lajtorjája (1) laurent (1) lengyel (1) libanoni (1) love (1) lyne (1) margitházi (1) máté (1) megszállottja (1) memoriam (1) menet (1) milliomos (1) mio (1) misztikus (2) mozija (1) my (1) nae (1) naoko (1) napok (1) neill (1) nem (1) néma (1) német (1) némi (1) nemzetközi (1) nyelvtan (1) ogigami (1) olasz (1) oliver (1) őrjárat (1) orsolya (1) összefoglaló (1) osztály (1) paolo (2) pasolini (2) penn (1) pénz (1) peter (2) philippe (1) (1) pier (2) politika (1) politikai thriller (1) quentin (1) rick (1) ridley scott (1) riedly (1) rilke (1) román (1) rövidlátók (1) runner (2) scifi (1) scott (1) sean (1) shakespeare (1) sin (1) solaris (1) spanyol (1) stalker (1) stone (1) susan sarandon (1) szárnyas fejvadász (1) szép (1) színház (1) tandori (1) tarantino (1) the hunger (1) thomas (2) tisztátalan (1) titanic (1) to (1) többi (1) tony scott (1) torino (1) történelem (1) tőzsdecápák (1) true grit (1) vérvonal (1) zöld (1) Címkefelhő

Amatőr

2011.01.08. 14:38 | TodyG8 | Szólj hozzá!

A kamera bekapcsol, s a filmfelvevő rögzíti az arcot, melyet üres lakás foglal keretbe. S szavak formálódnak az elfüggönyözött hajnalban. Valahogy így: „Én kimentem enni, mikor arra lettem figyelmes, hogy nejem vajúdik. Az ölembe vettem és elvittem a kórházba, kocsit nem találtam, sajnos. A kórházban lefektettem egy tolható ágyra. Egy nő vajúdott. Én kimentem, és szólongattam  Rinkát, ő kihajolt egy ablakon, és utána röviden beszélgettünk. Hazamentem. Reggel munkába menet vodkát vettem…". Ezzel a kamera által rögzített „semmitmondó" monológgal beteljesíti a film első képsorának vízióját. A héja megöl egy csirkét.

A férfi ölt, s gyilkos szerszáma nem más volt, mint az a szerkezet, mellyel rögzítették az első képsorokat, azaz a látomást.  S mivel a kör bezárult, a képek kusza  tengere összekeveredhet, hogy betűk formájában megemlékezzen egy kérdésről: Meglehet-e védeni a héját a keselyűtől?

A kérdésre válaszolni nem könnyű, így segítségül hívok két mondatot:

- „Mit veszel fel?”

- „Mindent, ami mozog."

Lehet-e a mozgás ellen tenni valamit? Lehet ezt a gyönyörű dolgot figyelmen kívül hagyni? Ha most rögtön azt mondanánk, hogy nem, és azonnal nekilódulnánk a kamerával a nagyvilágnak, akkor nem hallanánk meg annak a szavát, akitől a segítő jobbra a legkevésbé számítunk. Ez pedig arra ítélne, hogy a kamerát előbb utóbb letetetik velünk, mivel a képekből nem a vidék embere, hanem csak a TSZ vagy gyár kombinát arctalan dolgozója mosolyogna ránk. Persze most itt a kolhoz/TSZ helyére nyugodtan rakhatunk bármilyen korunkra jellemző már-már embertelennek tűnő egyesületet. Mert meg kell hallanunk a hangokat, melyek emlékeztetnek és hívogatnak oda, ahol: a kis növésű megbecsültnek érzi magát; ott, ahol az igazgató fát ültet a gyerekének, mégsem vágja ki, mikor meghal a gyermek; ott, ahol azt mondják: „Azon vagyok, hogy kellemessé tegyem az időt".

Mégis ahhoz, hogy igaz legyen mindez, tudnunk kell kételkedni e gondolatsorban: „ … sokan mondták, hogy irigyelnek, mert mindenem megvan… a lakás, te (Rinka), a gyerek. Én azt mondtam, hogy nem nehéz ezt megkapni, csak kevésre kell vágyni…" Az ebben való kételkedés kulcsfontosságú gondolat. Csak gondoljunk bele, mindazok a gondolatok e nélkül a következtetés nélkül teljesen értéktelenül lógnának a levegőbe. Ám ez fordítva is igaz, így pedig választani kell. A kamera nélkül boldogan, mégis kétségben vagy kétségben, kamera által támogatva sokak örömére... Mindennek tükrében kegyetlenül, de igazan csendül fel az igazgató igazsága: „Nincs olyan, hogy valakinek ne fájna.”


2010.05.27.

Görög Katolikus Szemle

Címkék: amatőr írás 1979 krzysztof kieslowski

A bejegyzés trackback címe:

https://toldigaborkritikak.blog.hu/api/trackback/id/tr362569636

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása