Azért írok "kritikát", hogy megértsem az engem körülvevő világot. Ezt a "blogot" pedig abból a célból hoztam létre, hogy az összes eddig hivatalosan publikált kritikámat, írásaimat könnyen elérhetővé tegyem :). Társszerzőimnek és munkatársaimnak köszönöm segítséget. A cikkek java része az Ő segítségük nélkülük nem születhettek volna meg!

Szerzők

Címkék

(megane) (1) (mýrin/jar (1) 16. (1) 1964 (1) 1973 (1) 1979 (1) 1982 (1) 1983 (1) 1989 (2) 1997 (1) 1998 (1) 2 (1) 2001 (1) 2003 (1) 2005 (1) 2006 (1) 2007 (4) 2008 (4) 2009 (5) 2010 (2) 9 (1) a (4) ádám (1) adrian (1) ajánló (1) almái (1) alszik (1) amado (1) amatőr (1) amerika (1) amerikai (4) amerikai magyar (1) amerikai német (1) anders (2) angol (3) angol amerikai (1) angyalai (1) animációs (1) arc (1) ari (1) aronofsky (1) atilla (1) atom (1) avagy (1) avatar (1) az (3) a félszem (1) a nap valasztasa (1) baltasar (1) be (1) becstelen (1) beja (1) beszámoló (1) blade (2) blomkamp (1) boyle (1) brigantyk (1) brook (1) bujtor (1) cantet (1) caranfil (1) catherine deneuve (1) city) (1) clint (1) coen testvérek (1) cselekedetek (1) csend (1) csodáról (1) cyberpunk (1) dán (3) danny (1) darren (1) davide bowie (1) district (1) dokumentum (1) dráma (3) dürrenmatt (1) eastwood (1) egoyan (1) egy (1) éhség (1) éjjeli (1) ekési (1) eljövendő (1) erõltetett (1) és (2) evangéliuma (1) faludi (1) fellini (1) fesztivál (3) film (19) filmfesztiválról (1) filmszemle (1) folman (1) fotópályázat (1) francia (3) frederico (1) friedrich (1) gettó (1) gigor (1) god (1) gran (1) greenaway (1) háborús (1) hard (1) hazai (1) hentesek (1) holland (1) horror (1) ígértet (1) in (1) interjú (2) írás (9) irodalom (2) is (1) ismertető (2) istván (1) izlandi (1) izraeli német francia (1) jacques verges (1) jákob (1) japán (1) jensen (2) keringő (1) kevin macdonald (1) kieslowski (1) king (1) kis (1) klaus barbie (1) kormákur (1) krimi (1) kritika (15) krzysztof (1) kuk (1) külföldi (1) labro (1) lajtorjája (1) laurent (1) lengyel (1) libanoni (1) love (1) lyne (1) margitházi (1) máté (1) megszállottja (1) memoriam (1) menet (1) milliomos (1) mio (1) misztikus (2) mozija (1) my (1) nae (1) naoko (1) napok (1) neill (1) nem (1) néma (1) német (1) némi (1) nemzetközi (1) nyelvtan (1) ogigami (1) olasz (1) oliver (1) őrjárat (1) orsolya (1) összefoglaló (1) osztály (1) paolo (2) pasolini (2) penn (1) pénz (1) peter (2) philippe (1) (1) pier (2) politika (1) politikai thriller (1) quentin (1) rick (1) ridley scott (1) riedly (1) rilke (1) román (1) rövidlátók (1) runner (2) scifi (1) scott (1) sean (1) shakespeare (1) sin (1) solaris (1) spanyol (1) stalker (1) stone (1) susan sarandon (1) szárnyas fejvadász (1) szép (1) színház (1) tandori (1) tarantino (1) the hunger (1) thomas (2) tisztátalan (1) titanic (1) to (1) többi (1) tony scott (1) torino (1) történelem (1) tőzsdecápák (1) true grit (1) vérvonal (1) zöld (1) Címkefelhő

Az ígértet megszállottja

2011.01.08. 11:56 | TodyG8 | Szólj hozzá!

A csöndes muzsika hangjaira narancsos por szál az idős őrült arcára, hogy lassan elfedje teljesen a hajdani lelkiismeretes rendőr nyomozó arcát, aki csupán azt tudja ismételni, hogy: „ A lány megmondat. Igen, igen, a lány bizony megmondta.”. A narancsszínű finom porrétegtől, és az örült kántálástól a rendező, Sean Penn biztos kézzel tisztíja meg a történetet – akár egy tapasztalt archeológus, restaurátor egy letűnt kor relikviáját. A néző számára lassan feldereng, miképp vezet a téboly útjára az időskorból eredő frusztráció, a lelki ismeretesség és, talán különösen hangzik, a tudatlanság.

Legkorábbi feltárt anyag, másfél két évnyi távolságban van attól a bizonyos poros délutántól. Ekkor még minden csöndes, hideg, tiszta, és teljesen steril. A Jack Nicholson alakította Jerry Black még a társadalom megbecsült tagja, aki rendőr nyomozóként a gyilkosságiaknál húzott le hosszú éveket. Éppen utolsó munka napját tölti, mikor a rendőrség gyermekgyilkosságról kap bejelentést, s bár már neki nem kell, mégis kimegy a kollégáival a helyszínre. Sőt azt is vállalja, hogy a szülőket értesíti a gyermekül halálról. Önfeláldozónak teszik ez a cselekedet, mégis a mozgató rugók az öregség tétlenségből és kiszolgáltatottságból erednek. Mindez arra készteti őt, hogy esküt tegyen a lelki üdvére, hogy felkutatja a gyilkost. S, bár úgy tűnik, hogy a gyilkost meglelték, mi több a még bűnért is meglakolt, mind Jerry Black, mind a nézők tudják, hogy ez csupán látszat.

Ezt követően, Jerry önálló nyomozásba fog, s egy sorozat gyilkosság darabkáit kezdi összeállítani. S ezt „cél szentesíti az eszközt” mottóhoz híven, bármi áron bizonyítani akarja, legyen szó mások érzéseiről, saját józan eszéről vagy mások testi épségéről. Ebben a fokozatosan bevezetett szakaszban kezdi a néző elveszteni a bizalmát a Nicholson alakította karakterbe. Ez bizalomvesztés azonban, különös módon szembe nézésre készteti a nézőt önmagával, saját vakságával és értelmetlenségével. Itt derül ki, hogy a film nem egy adott ember, hanem a technokrata emberkép kritikája, melynek keretet az utolsó évek végjáték ad. A gyilkos személye, az eszközök, az érzések teljesen alá rendelődtek a (pót)cselekvés iránti vágynak, sőt mi több érdektelenné válnak mellett. Az alázatnak ez a teljes hiánya azonban, abból ered, hogy az idős nyomozó nem tud magával mit kezdeni, mikor a végtelen nyugalommal szembesül. Rosszul ítéli meg a szituációt, melybe került, s a végtelen – talán felszabadító – nyugalmat szorító unalomnak látja. E hibás döntése végzetes ígéretekbe és bűnökbe sodorta.

A non-lineáris módon fölépülő történetet, melynek mélységét Friedrich Dürrenmatt garantálja, egy nagyon tudatos látványvilág kíséri. Igen kifinomult színszimbolikát használ a film, melyben a narancssárga, a bűnre és pusztításra hajlamos, mégis egészséges és életet jelenít meg. Ellen párként a fehér jelenik meg, ami tisztaság és a magabiztosság színe. Összességében pozitív kicsengésű jelzők ezek, mégis ezek következménye a végzetes eltévelyedés. Itt érdemes meg emlékezni vízről is, mely a film folyamán a halászó ember lékjében, majd tavában, s végül folyójában bukkant fel háborogva, lehetőséget sem adva Jerry Blacknek, hogy találkozzon saját valódi tükör képével.

Tehát tükör az a történet, melyet az archeológus, restaurátor megtisztított… Sean Penn filmje aprólékos, montázsszerű mozdulataival végül ezt a tárgyat hozta fel számunkra, nézők számára, hogy emlékeztessen bennünket, hogy a háborgó felületen túl kell jutnunk, hogy szembesülhessünk és számot vethessünk magunkkal.

 

 

2009.09.14.

Görög Katolikus Szemle

Címkék: 2001 az írás dürrenmatt sean friedrich penn ígértet megszállottja

A bejegyzés trackback címe:

https://toldigaborkritikak.blog.hu/api/trackback/id/tr392569313

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása