Azért írok "kritikát", hogy megértsem az engem körülvevő világot. Ezt a "blogot" pedig abból a célból hoztam létre, hogy az összes eddig hivatalosan publikált kritikámat, írásaimat könnyen elérhetővé tegyem :). Társszerzőimnek és munkatársaimnak köszönöm segítséget. A cikkek java része az Ő segítségük nélkülük nem születhettek volna meg!

Szerzők

Címkék

(megane) (1) (mýrin/jar (1) 16. (1) 1964 (1) 1973 (1) 1979 (1) 1982 (1) 1983 (1) 1989 (2) 1997 (1) 1998 (1) 2 (1) 2001 (1) 2003 (1) 2005 (1) 2006 (1) 2007 (4) 2008 (4) 2009 (5) 2010 (2) 9 (1) a (4) ádám (1) adrian (1) ajánló (1) almái (1) alszik (1) amado (1) amatőr (1) amerika (1) amerikai (4) amerikai magyar (1) amerikai német (1) anders (2) angol (3) angol amerikai (1) angyalai (1) animációs (1) arc (1) ari (1) aronofsky (1) atilla (1) atom (1) avagy (1) avatar (1) az (3) a félszem (1) a nap valasztasa (1) baltasar (1) be (1) becstelen (1) beja (1) beszámoló (1) blade (2) blomkamp (1) boyle (1) brigantyk (1) brook (1) bujtor (1) cantet (1) caranfil (1) catherine deneuve (1) city) (1) clint (1) coen testvérek (1) cselekedetek (1) csend (1) csodáról (1) cyberpunk (1) dán (3) danny (1) darren (1) davide bowie (1) district (1) dokumentum (1) dráma (3) dürrenmatt (1) eastwood (1) egoyan (1) egy (1) éhség (1) éjjeli (1) ekési (1) eljövendő (1) erõltetett (1) és (2) evangéliuma (1) faludi (1) fellini (1) fesztivál (3) film (19) filmfesztiválról (1) filmszemle (1) folman (1) fotópályázat (1) francia (3) frederico (1) friedrich (1) gettó (1) gigor (1) god (1) gran (1) greenaway (1) háborús (1) hard (1) hazai (1) hentesek (1) holland (1) horror (1) ígértet (1) in (1) interjú (2) írás (9) irodalom (2) is (1) ismertető (2) istván (1) izlandi (1) izraeli német francia (1) jacques verges (1) jákob (1) japán (1) jensen (2) keringő (1) kevin macdonald (1) kieslowski (1) king (1) kis (1) klaus barbie (1) kormákur (1) krimi (1) kritika (15) krzysztof (1) kuk (1) külföldi (1) labro (1) lajtorjája (1) laurent (1) lengyel (1) libanoni (1) love (1) lyne (1) margitházi (1) máté (1) megszállottja (1) memoriam (1) menet (1) milliomos (1) mio (1) misztikus (2) mozija (1) my (1) nae (1) naoko (1) napok (1) neill (1) nem (1) néma (1) német (1) némi (1) nemzetközi (1) nyelvtan (1) ogigami (1) olasz (1) oliver (1) őrjárat (1) orsolya (1) összefoglaló (1) osztály (1) paolo (2) pasolini (2) penn (1) pénz (1) peter (2) philippe (1) (1) pier (2) politika (1) politikai thriller (1) quentin (1) rick (1) ridley scott (1) riedly (1) rilke (1) román (1) rövidlátók (1) runner (2) scifi (1) scott (1) sean (1) shakespeare (1) sin (1) solaris (1) spanyol (1) stalker (1) stone (1) susan sarandon (1) szárnyas fejvadász (1) szép (1) színház (1) tandori (1) tarantino (1) the hunger (1) thomas (2) tisztátalan (1) titanic (1) to (1) többi (1) tony scott (1) torino (1) történelem (1) tőzsdecápák (1) true grit (1) vérvonal (1) zöld (1) Címkefelhő

2011.01.08. 14:16 | TodyG8 | Szólj hozzá!

Ritmikus gépzene rajzolta architektúrák – hangyabolyok és városok – tűnnek fel a szemünk előtt. Sőt, nem csak precíz mértani alakzatokat és formákat figyelhetünk meg, hanem annál sokkal többet. Mindent behálózó életet láthatunk. Pontosabban egyet a sok közül, Max Cohent-ét, aki csupán a matematika nyelvén képes megérteni az életet. Az élet egyéb „nyelvei” teljesen távol állnak tőle.

Ennek a "nyelvenek" az ismerete, ami a szinte már-már vallási fanatizmusnak nevezhető, s melyet a paranoia és tudathasadás közeli állapot is átjár, egy egészen különös helyzetbe jutatja Max-ot. Saját fixaideája – mely abban áll, hogy megkérdőjelezetlen módon kívánja leírni a tőzsde lényegét – a mamutvállalatok látóterébe vonja a fiatal lángelmét. Azonban nem csak a cégekkel, hanem az ortodox zsidó vallási felekezettel, azok közül is a kabalistákkal kerül kapcsolatba, résszint – nem igazán nagy – kíváncsiságból, résszint pedig kényszerből. Azonban ezek a kapcsolatok számára nem különösebben fontosak. Az egyetlen igazi emberi kapcsolata az öreg matematikatanárával van.

A furcsa, már-már beteges személyiségű, ifjú matematikus lélektana, valamint a háttérvilág nyomasztó mivolta bámulatos módon bomlik ki a film audiovizuális világában. Az első pillanattól kezdve szinte hipnotikusan kapja el a néző tekintetét a montázsok végtelenül váltakozó garmadája, mely tervek, képletek, és hangyabolyok csupa közeli és szuperközeiből tevődik össze. S mindehhez még két dolog járul hozzá. Az egyik – az egyébként az egész film folyamán következetesen használt – fekete-fehér színvilág, ami a számítógépek kettes számrendszerét hivatott megidézni. A másik a dübörgő techno, mely ha szemünk becsukásával próbálunk is ellene állni a film képi rohamának emlékeztet bennünket, hogy a film ott lüktet mellettünk.

Ezek a megoldások azonban ez egész film folyamán jelen vannak, s csupán néhány perces szüneteket adnak a nézőnek levegő vételre és az addig látottak átgondolására. Azonban ezekből az üresjáratokból is csupán egy mondható igazán könnyednek – Max véletlen tengerparti pihenője – a nézőnek a többi üresjáratban mindig megjelenik valami kis különleges megoldás. E megoldások közül kettőt érdemes megemlítenünk. Az egyik a főhőst alakító színész testére szerelt kamera látószöge, mely a főhős paranoid világát hívatott meg-idézni. A másik a hőkamera, ami szintén fekete-fehér képet közvetít, azonban nem tisztán és élesen. Furcsa hullámzó vibráló képvilággal jelöli meg a rendező a főhős (rém)látomás jeleneteinek javarészét.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E látomásosság, úgy kezdi egyre jobban uralni a filmet, hogy ugyanúgy ahogyan Max, a néző is képtelenné válik elválasztani a képzeletet a valóságtól. Ennek a legfőbb oka az a fej-fájás, mely a nézőt és a főhőst egyaránt sújtja a megkerületlenül jelenlevő rengeteg adattól. A felsőbb rendszer –, mely a matematikusnak számok tömegében, a néző számára pedig a képek végtelen számában jelenik meg – egyszerűen rövidre zárja az emberi agyat, mint egy valódi „bug”. Szükség van erre, hiszen az igazság fénye az, aminek tulajdonképpen mementót állít Aronofsky. S bár az igazságot végül nem önti az emberi fül- és szem számára érthető szavakba és képekbe, mégis leteszi a voksát amellett, hogy e modern babilonokban is születhetnek próféták akik képesek felfedezni a „nyelvek” mögött rejlőt.

2010.02.15.

Görög Katolikus Szemle

Címkék: film amerikai írás 1998 dráma misztikus darren aronofsky

A bejegyzés trackback címe:

https://toldigaborkritikak.blog.hu/api/trackback/id/tr222569578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása