Azért írok "kritikát", hogy megértsem az engem körülvevő világot. Ezt a "blogot" pedig abból a célból hoztam létre, hogy az összes eddig hivatalosan publikált kritikámat, írásaimat könnyen elérhetővé tegyem :). Társszerzőimnek és munkatársaimnak köszönöm segítséget. A cikkek java része az Ő segítségük nélkülük nem születhettek volna meg!

Szerzők

Címkék

(megane) (1) (mýrin/jar (1) 16. (1) 1964 (1) 1973 (1) 1979 (1) 1982 (1) 1983 (1) 1989 (2) 1997 (1) 1998 (1) 2 (1) 2001 (1) 2003 (1) 2005 (1) 2006 (1) 2007 (4) 2008 (4) 2009 (5) 2010 (2) 9 (1) a (4) ádám (1) adrian (1) ajánló (1) almái (1) alszik (1) amado (1) amatőr (1) amerika (1) amerikai (4) amerikai magyar (1) amerikai német (1) anders (2) angol (3) angol amerikai (1) angyalai (1) animációs (1) arc (1) ari (1) aronofsky (1) atilla (1) atom (1) avagy (1) avatar (1) az (3) a félszem (1) a nap valasztasa (1) baltasar (1) be (1) becstelen (1) beja (1) beszámoló (1) blade (2) blomkamp (1) boyle (1) brigantyk (1) brook (1) bujtor (1) cantet (1) caranfil (1) catherine deneuve (1) city) (1) clint (1) coen testvérek (1) cselekedetek (1) csend (1) csodáról (1) cyberpunk (1) dán (3) danny (1) darren (1) davide bowie (1) district (1) dokumentum (1) dráma (3) dürrenmatt (1) eastwood (1) egoyan (1) egy (1) éhség (1) éjjeli (1) ekési (1) eljövendő (1) erõltetett (1) és (2) evangéliuma (1) faludi (1) fellini (1) fesztivál (3) film (19) filmfesztiválról (1) filmszemle (1) folman (1) fotópályázat (1) francia (3) frederico (1) friedrich (1) gettó (1) gigor (1) god (1) gran (1) greenaway (1) háborús (1) hard (1) hazai (1) hentesek (1) holland (1) horror (1) ígértet (1) in (1) interjú (2) írás (9) irodalom (2) is (1) ismertető (2) istván (1) izlandi (1) izraeli német francia (1) jacques verges (1) jákob (1) japán (1) jensen (2) keringő (1) kevin macdonald (1) kieslowski (1) king (1) kis (1) klaus barbie (1) kormákur (1) krimi (1) kritika (15) krzysztof (1) kuk (1) külföldi (1) labro (1) lajtorjája (1) laurent (1) lengyel (1) libanoni (1) love (1) lyne (1) margitházi (1) máté (1) megszállottja (1) memoriam (1) menet (1) milliomos (1) mio (1) misztikus (2) mozija (1) my (1) nae (1) naoko (1) napok (1) neill (1) nem (1) néma (1) német (1) némi (1) nemzetközi (1) nyelvtan (1) ogigami (1) olasz (1) oliver (1) őrjárat (1) orsolya (1) összefoglaló (1) osztály (1) paolo (2) pasolini (2) penn (1) pénz (1) peter (2) philippe (1) (1) pier (2) politika (1) politikai thriller (1) quentin (1) rick (1) ridley scott (1) riedly (1) rilke (1) román (1) rövidlátók (1) runner (2) scifi (1) scott (1) sean (1) shakespeare (1) sin (1) solaris (1) spanyol (1) stalker (1) stone (1) susan sarandon (1) szárnyas fejvadász (1) szép (1) színház (1) tandori (1) tarantino (1) the hunger (1) thomas (2) tisztátalan (1) titanic (1) to (1) többi (1) tony scott (1) torino (1) történelem (1) tőzsdecápák (1) true grit (1) vérvonal (1) zöld (1) Címkefelhő

Az osztály

2011.01.08. 11:27 | TodyG8 | Szólj hozzá!

 

Nem egyszerű a francia nyelv, kiváltképp, ha a nyelvtanában kell elmélyednünk. Sőt nemcsak nehéz, hanem gyakran unalmas és zavaros is. Elsőre legalábbis ezek az érzések merülnek fel bennem Laurent Cantet filmje kapcsán. Ugyanakkor valami nem hagy nyugodni – hiszen annál koncepciózusabb a film, hogy azonnal egy gyönge kettessel jutalmazzuk. Nincs mit tenni – a film egyik hőse, a franciatanár François hatására –, „nyelvtanilag” egy kicsit elemzem a filmet.

Nézzük először az állítmányt. Ez nem más, mint a különböző kultúrák találkozása és kapcsolata. Ennek a hajtóerőnek a keretét egy francia (Párizs környéki) iskola adja. Ez a környezet kiváló témaforrás – igaz, nem könnyű meríteni belőle, hiszen már oly sokszor használták fel, s a nézőközönség akarva-akaratlanul egy jó adag előítélettel vág neki a filmnek. Ezért nem lett volna rossz, ha a rendező eldönti, hogy kik a film alanyai és tárgyai: a már említett franciatanár, aki a legtöbb időt tölti a kamera előtt, vagy maga az osztály. Persze láttunk már ilyet, s mondhatjuk azt, hogy a film egy oktató és az osztályból néhány érdekesebb tanuló kapcsolatát vesézi ki. Ez azonban nem fedi teljesen a valóságot, mivel a szereplőkről – főleg François-ról – nem tudunk meg sokat. Őt elsősorban a diákokhoz és a kollegáihoz fűződő viszonya jellemzi. A diákokról ennél több információt kapunk – annak ellenére, hogy sokkal kevesebbet vannak egyenként a kamera előtt. Őket az iskolai viselkedésükön túl a saját „Ki vagyok én?” megfogalmazásuk, valamint a szüleik (akikkel a fogadó óra folyamán ismerkedhetünk meg) által ismerhetjük meg. Azonban a gimnáziumon „kívül” említett két dolog is az iskolához köthető. S ebben rejlik a film igazi érdekessége, mely az alanyt és a tárgyat lényegtelenné teszi.

Ez se nem játékfilm, se nem dokumentumfilm, hanem valami, ami e kettő határmezsgyéjén mozog. A filmes jelzők és a történetvezetés mind dokumentumfilmes. A karaktereket, főleg a gyerekeket, arcjátékukon és mozdulataikon keresztül ismerjük meg, össze-vissza mozgó, dokumentumfilmre hajazó kameramozgásokon keresztül. A néző – a már-már valósághű dokumentarizmus hatására – hirtelen újra a gimnáziumi tanteremben találja magát: ugyanazokkal az érzésekkel, melyek akkoriban foglalkoztatták. Laurent Cantet ezt a hangulatot a film végéig képes fenntartani. Ez azonban, bármennyire is jó, mégsem elegendő ahhoz, hogy összeszedett művé tegye a filmet.

A rendező ugyanis látleletében nem a diákokról és tanárokról szeretne vallani, hanem a már korábban említett sokszínű kulturális és vallási helyzetre akar reflektálni, sőt talán megoldást kínálni. Ebből a kísérletezésből két momentumot emelnék ki. Az egyik a francia nyelv, s annak oktatásának feladata. Ezzel kapcsolatban arra a következtetésre juthat az ember a rendező segítségével, hogy szükségünk van egy mindannyiunk által beszélt nyelvre, amely segít abban, hogy közösséget alkossunk. Fontos, hogy ha többen vagyunk együtt, megtiszteljük beszélgetőpartnereinket azzal, hogy a közös nyelvet használjuk, s nem váltunk át az anyanyelvünkre. Különben ebből problémák származhatnak, ahogyan erre a film rá is mutat.

A másik fontos pont, amire a Laurent Cantet felhívja a figyelmet: szükségünk van a közös hang mellett egy közös kultúrára. Ez talán még a nyelvnél is fontosabb, hisz az a tiszteletlenség, ami az anyanyelv nem megfelelő helyen való használatából ered, ide vezethető vissza. Hálás dolog volt a rendező részéről, hogy itt nem a francia kultúra dominanciáját hangsúlyozta, hanem egy sokkal egyetemesebb európai műveltséget állított követendő példának. Elsősorban Platón Államára és a második világháború faji alapon történt üldözéseinek elítélésére épít.

Annak tükrében, hogy a műfaji besorolásnak ellenáll, valamint, hogy komolyan veszi a multikulturális világban felmerülő kérdéseket, részben megbocsátható, hogy a film körülményes, hosszadalmas, a képvilága pedig gyakran sivár. Azonban, ha ezektől a hátulütőktől eltekintünk, érdekes és hasznos látleletként nézhetjük, használhatjuk ezt a filmet, ami nagy szó a gagyi multikulti filmek áradatában. 

2009.06.06.

http://kuk.btk.ppke.hu/

Címkék: kritika film francia az 2008 osztály laurent cantet

A bejegyzés trackback címe:

https://toldigaborkritikak.blog.hu/api/trackback/id/tr142569246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása