Azért írok "kritikát", hogy megértsem az engem körülvevő világot. Ezt a "blogot" pedig abból a célból hoztam létre, hogy az összes eddig hivatalosan publikált kritikámat, írásaimat könnyen elérhetővé tegyem :). Társszerzőimnek és munkatársaimnak köszönöm segítséget. A cikkek java része az Ő segítségük nélkülük nem születhettek volna meg!

Szerzők

Címkék

(megane) (1) (mýrin/jar (1) 16. (1) 1964 (1) 1973 (1) 1979 (1) 1982 (1) 1983 (1) 1989 (2) 1997 (1) 1998 (1) 2 (1) 2001 (1) 2003 (1) 2005 (1) 2006 (1) 2007 (4) 2008 (4) 2009 (5) 2010 (2) 9 (1) a (4) ádám (1) adrian (1) ajánló (1) almái (1) alszik (1) amado (1) amatőr (1) amerika (1) amerikai (4) amerikai magyar (1) amerikai német (1) anders (2) angol (3) angol amerikai (1) angyalai (1) animációs (1) arc (1) ari (1) aronofsky (1) atilla (1) atom (1) avagy (1) avatar (1) az (3) a félszem (1) a nap valasztasa (1) baltasar (1) be (1) becstelen (1) beja (1) beszámoló (1) blade (2) blomkamp (1) boyle (1) brigantyk (1) brook (1) bujtor (1) cantet (1) caranfil (1) catherine deneuve (1) city) (1) clint (1) coen testvérek (1) cselekedetek (1) csend (1) csodáról (1) cyberpunk (1) dán (3) danny (1) darren (1) davide bowie (1) district (1) dokumentum (1) dráma (3) dürrenmatt (1) eastwood (1) egoyan (1) egy (1) éhség (1) éjjeli (1) ekési (1) eljövendő (1) erõltetett (1) és (2) evangéliuma (1) faludi (1) fellini (1) fesztivál (3) film (19) filmfesztiválról (1) filmszemle (1) folman (1) fotópályázat (1) francia (3) frederico (1) friedrich (1) gettó (1) gigor (1) god (1) gran (1) greenaway (1) háborús (1) hard (1) hazai (1) hentesek (1) holland (1) horror (1) ígértet (1) in (1) interjú (2) írás (9) irodalom (2) is (1) ismertető (2) istván (1) izlandi (1) izraeli német francia (1) jacques verges (1) jákob (1) japán (1) jensen (2) keringő (1) kevin macdonald (1) kieslowski (1) king (1) kis (1) klaus barbie (1) kormákur (1) krimi (1) kritika (15) krzysztof (1) kuk (1) külföldi (1) labro (1) lajtorjája (1) laurent (1) lengyel (1) libanoni (1) love (1) lyne (1) margitházi (1) máté (1) megszállottja (1) memoriam (1) menet (1) milliomos (1) mio (1) misztikus (2) mozija (1) my (1) nae (1) naoko (1) napok (1) neill (1) nem (1) néma (1) német (1) némi (1) nemzetközi (1) nyelvtan (1) ogigami (1) olasz (1) oliver (1) őrjárat (1) orsolya (1) összefoglaló (1) osztály (1) paolo (2) pasolini (2) penn (1) pénz (1) peter (2) philippe (1) (1) pier (2) politika (1) politikai thriller (1) quentin (1) rick (1) ridley scott (1) riedly (1) rilke (1) román (1) rövidlátók (1) runner (2) scifi (1) scott (1) sean (1) shakespeare (1) sin (1) solaris (1) spanyol (1) stalker (1) stone (1) susan sarandon (1) szárnyas fejvadász (1) szép (1) színház (1) tandori (1) tarantino (1) the hunger (1) thomas (2) tisztátalan (1) titanic (1) to (1) többi (1) tony scott (1) torino (1) történelem (1) tőzsdecápák (1) true grit (1) vérvonal (1) zöld (1) Címkefelhő

Máté evangéliuma

2011.01.08. 10:15 | TodyG8 | Szólj hozzá!

 „A film számára a montázs az, ami az élet számára a halál.” – mondta Pasolini, akinek most jelent meg DVD-n Máté evangéliuma című filmje. Ebben a filmben az előbb említett halál igencsak hangsúlyosan jelenik meg, ahogy ezt már az olasz filmrendezőtől megszokhattuk. Az viszont már érdekes, hogy az alkotásban a szexualitás – a rendező másik kedvelt motívuma – csak jelzés értékűen, a szeplőtlen fogantatás révén jelenik meg. E két fogalom viszonya még érdekesebb lesz a feltámadásnak köszönhetően.

Az itt leírt gondolatokat, s azoknak kapcsolatát a néző nem csak belelátja a műbe. Ezt Pasolini 1964-es filmjének minimalizmusa nem teszi lehetővé. Az olasz alkotó ugyanis – a kor szemével nézve is – nagyon kevés eszközt használ fel, igaz, ezekkel tudatosan él. Jól látható ez filmes látásmódján, mely teljesen mentes a speciális megoldásoktól, illetve történetvezetésén, mely szöveghűen ragaszkodik Máté evangéliumához. Nem kíván semmit hozzátenni, sőt az a benyomása támadhat a nézőnek, hogy a rendező nem saját elképzelését akarja ráerőltetni a történetre, hanem az evangélium alapján, mozgóképekkel próbálja feltárni a valóságot. Ebben az érzésben megerősíthetik az embert a helyszínek és a tájak. A képeken csupán kopár mezőket és sziklafalakat lehet látni. Néha megjelennek lepusztult városkák is, melyek már építésükkor is pusztulófélben voltak. Semmi nagyság és különösség nincs itt, közvetlenül és szerényen járul minden a néző szeme elé.

Elmondható ez a ruhákról is, amelyek több esetben érdekesek. Helyenként ugyanis teljesen hitelesek (pl.: Mária, József, vagy az evangélisták), valahol teljesen anakronisztikusak (pl.: Heródes lovagjai), másutt pedig teljesen valószerűtlenek a kosztümök (pl.: a szinhedrion tagjainak furcsa fejfedői). Utóbbi kettő zavaró tud lenni, de a már említett minimalizmuson ez sem csorbít túl sokat, sőt az értelmezési teret tágítja: lehetőséget kap a közönség, hogy más korokba, szituációkba is bele tudja helyezni a történetet.

Bizonyos esetekben a zene hathat zavarólag a nézőre. Ezen a téren ugyanis Pasolini túl sok stílust használ fel. Találhatunk itt barokk zenét, blues jellegű muzsikát, sőt a gospel is terítékre kerül. Persze ez nem feltétlenül válik kárára a filmnek, de mindenképp feltűnik a közönségnek ez a szokásostól eltérő zenei aláfestés.

A film valószerűsége azonban nem az előbb felsoroltakban rejlik – pontosabban azok összességében nem lennének elegendőek –, hanem az arcokban. Az evangélisták, és az Újtestamentum történetében felbukkanó – gyakran elesett – emberek arcai, mind hordoznak valami hitelességet. Gábriel arkangyal és a Sátán is valamilyen ősi kanonizálás előtti módon jelenik meg. Jézus arca is sokban eltér a hagyományos ábrázolásmódtól, de mégis a hely, a táj és a történet a film szerves és valós részévé teszi. Krisztussal kapcsolatban azt is meg kell említeni, hogy fellépése, beszédmódja minden embert lecsendesít. Az őt körülvevő emberek némán hallgatják. Olykor az az érzésünk, hogy a rendező túlzott intenzitással közvetíti Jézus gondolatait: szinte letámadja a nézőt, aki azt már képtelen követni és befogadni.  

Ettől eltekintve csendes és szikár mű Pasolini munkája. Szerényen ábrázolt csodáival képes megmutatni, felfedezni azokat az igazán fontos pontokat e bibliai történetben, melyeket a hasonló témájú, ám látványosabb filmek képtelenek. Ő csupán filmre vitte, képpé alakította a maga nyers halál- és szerelem/szeretetimádó, hitet kereső módján azt, amit a kereszténység az Írásban már megfogalmazott.   

2008.11.11.

http://kuk.btk.ppke.hu/

Címkék: kritika film ismertető olasz máté evangéliuma pasolini 1964 paolo pier

A bejegyzés trackback címe:

https://toldigaborkritikak.blog.hu/api/trackback/id/tr492569098

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása