Azért írok "kritikát", hogy megértsem az engem körülvevő világot. Ezt a "blogot" pedig abból a célból hoztam létre, hogy az összes eddig hivatalosan publikált kritikámat, írásaimat könnyen elérhetővé tegyem :). Társszerzőimnek és munkatársaimnak köszönöm segítséget. A cikkek java része az Ő segítségük nélkülük nem születhettek volna meg!

Szerzők

Címkék

(megane) (1) (mýrin/jar (1) 16. (1) 1964 (1) 1973 (1) 1979 (1) 1982 (1) 1983 (1) 1989 (2) 1997 (1) 1998 (1) 2 (1) 2001 (1) 2003 (1) 2005 (1) 2006 (1) 2007 (4) 2008 (4) 2009 (5) 2010 (2) 9 (1) a (4) ádám (1) adrian (1) ajánló (1) almái (1) alszik (1) amado (1) amatőr (1) amerika (1) amerikai (4) amerikai magyar (1) amerikai német (1) anders (2) angol (3) angol amerikai (1) angyalai (1) animációs (1) arc (1) ari (1) aronofsky (1) atilla (1) atom (1) avagy (1) avatar (1) az (3) a félszem (1) a nap valasztasa (1) baltasar (1) be (1) becstelen (1) beja (1) beszámoló (1) blade (2) blomkamp (1) boyle (1) brigantyk (1) brook (1) bujtor (1) cantet (1) caranfil (1) catherine deneuve (1) city) (1) clint (1) coen testvérek (1) cselekedetek (1) csend (1) csodáról (1) cyberpunk (1) dán (3) danny (1) darren (1) davide bowie (1) district (1) dokumentum (1) dráma (3) dürrenmatt (1) eastwood (1) egoyan (1) egy (1) éhség (1) éjjeli (1) ekési (1) eljövendő (1) erõltetett (1) és (2) evangéliuma (1) faludi (1) fellini (1) fesztivál (3) film (19) filmfesztiválról (1) filmszemle (1) folman (1) fotópályázat (1) francia (3) frederico (1) friedrich (1) gettó (1) gigor (1) god (1) gran (1) greenaway (1) háborús (1) hard (1) hazai (1) hentesek (1) holland (1) horror (1) ígértet (1) in (1) interjú (2) írás (9) irodalom (2) is (1) ismertető (2) istván (1) izlandi (1) izraeli német francia (1) jacques verges (1) jákob (1) japán (1) jensen (2) keringő (1) kevin macdonald (1) kieslowski (1) king (1) kis (1) klaus barbie (1) kormákur (1) krimi (1) kritika (15) krzysztof (1) kuk (1) külföldi (1) labro (1) lajtorjája (1) laurent (1) lengyel (1) libanoni (1) love (1) lyne (1) margitházi (1) máté (1) megszállottja (1) memoriam (1) menet (1) milliomos (1) mio (1) misztikus (2) mozija (1) my (1) nae (1) naoko (1) napok (1) neill (1) nem (1) néma (1) német (1) némi (1) nemzetközi (1) nyelvtan (1) ogigami (1) olasz (1) oliver (1) őrjárat (1) orsolya (1) összefoglaló (1) osztály (1) paolo (2) pasolini (2) penn (1) pénz (1) peter (2) philippe (1) (1) pier (2) politika (1) politikai thriller (1) quentin (1) rick (1) ridley scott (1) riedly (1) rilke (1) román (1) rövidlátók (1) runner (2) scifi (1) scott (1) sean (1) shakespeare (1) sin (1) solaris (1) spanyol (1) stalker (1) stone (1) susan sarandon (1) szárnyas fejvadász (1) szép (1) színház (1) tandori (1) tarantino (1) the hunger (1) thomas (2) tisztátalan (1) titanic (1) to (1) többi (1) tony scott (1) torino (1) történelem (1) tőzsdecápák (1) true grit (1) vérvonal (1) zöld (1) Címkefelhő

Gran Torino

2011.01.08. 11:17 | TodyG8 | Szólj hozzá!

 

Történetem autóban mondom el – lehetne mottója Clint Eastwood egyik legfrissebb filmjének, mellyel elsősorban egy lassan végleg eltűnő – a koreai háborút még megjáró –generációnak akar emléket állítani. Persze emellett még megemlékezik a korosztályok közti ellentétről, a tradíciókról, a családról, az elgettósodásról, s persze a különböző kultúrák közti feszültségről. E kérdéskörökre – vagy esetünkben alvázra – épül az alkotás gondolati felépítménye, ami – amerikai film lévén – tucat-alkotást sejtet. Bizonyos mértékig ez a középszerűség jellemző is a Gran Torinóra. Mégis, ahogy a főhős, Walt Kowalski a filmbeli sportautóba a kormányoszlopot, úgy rakta bele a filmbe Eastwood filmes tapasztalatait. De ne becsüljük meg azonnal az autó értékét, nézzük meg a kasznit és ami benne van.

 A történet meghajtásáról – igaz egy kicsit köhögve – a rendező alakította Walt gondoskodik. Szikár öregember, aki nem igazán tudja kimutatni érzéseit, bár lehet, hogy nem is akarja, hisz nincs kinek. Feleségét épp a film elején temeti, fiai és unokái pedig nem kimondottan próbálják meg lefaragcsálni a generációk közötti távolságot. Kowalski mégsem nevezhető embergyűlölőnek: ha az élet úgy hozza, képes elfogadni másokat – igaz, csak akkor, ha azok tisztelik a hagyományokat és erőt mutatnak fel. A szomszéd hmong2 fiatalok, Thao és Sue ilyenek. Sőt a kicsit teszetosza félárva fiút, akit csak Thodnak hajlandó szólítani Walt, szárnyai alá veszi és férfit kezd faragni belőle.

Az autóból a motor a legértékesebb, hisz Eastwood itt foglalkozhatott azzal, amihez igazán ért, a színészkedéssel. Játéka messze kimagasló volt a többi színész mellett, ami rendezői bakinak is tekinthető, hiszen ennél sokkal tehetségesebb színészgárdával is feltölthette volna filmjét. A papnak, valamint Kowalski egész családjának színészjátéka idegesítő.

A motor után nézzük meg egy kicsit a karosszériát, a képi világot, ami összességében olyan megnyugtató látványt nyújt, mint Walt számára a stílusos 1972-es Gran Torinója egy jó sör mellett estefelé. Azt a személyességet, ami ebben a jelenetben rejlik, a rendezőnek sikerült a film egészében megtartania. Ez az intimitás teszi ezt a filmet olyan áramvonalassá, hogy jól esik csupán ránézni is. Igaz, amerikai modell lévén van egy-két tervezési hibája. Ilyen az amerikaiak és hmongok családi összejövetelének ábrázolása. Ennek során Eastwood kisiskolás módon állítja szembe a tradíciókat nem tisztelő, már-már kiüresedett észak-amerikai családot a hagyományait tisztelő és összetartó ázsiai családdal. Ezen a téren még egy zoomolás volt igen zavaró. Mikor Walt kölcsönadja a kocsiját Thaonak egy randira, az operatőr – szinte kényszeres – közelít a beszélgető férfi és a fiú arca felé, ami giccsbe folytja az egész jelenetet.

 

Ezeket a fényezésen esett karcokat azonban feledtetik a kocsihoz adott extra tartozékok. Az első a szikár öregúr véleménye a világról, melynek saját cinikus stílusában ad hangot. E humor lényegébe Thaot is beavatja, ami a film legszórakoztatóbb perceit eredményezi. A másik plusz a filmben a már korábban említett mottó. A rendező nagyon tudatosan alkalmazza a kocsikat a szereplők jellemzéséhez, ami igencsak szórakoztató.

 

Megvizsgálva Gran Torino alvázát, a motort, a kasznit, s a Clint Eastwood-féle sufni tuningot, elégedettség tölt el. Igaz, az amerikai „old school” modor – melyben a szikárság és az önfeláldozás még játékban van – kicsit már kopottas, de Gran Torinonak ez jól áll, bár talán csak amiatt, mert rendezőjétől valami ilyesmit várunk el. 

 

 2009.05.04.

http://kuk.btk.ppke.hu/

Címkék: kritika film amerikai 2008 eastwood torino clint gran

A bejegyzés trackback címe:

https://toldigaborkritikak.blog.hu/api/trackback/id/tr242569230

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása